Oppgave 1

Facebook ble startet av Harverd studenten Mark Zuckerberg i februar 2004. I begynnelsen var det en plattform for Harvard sudenter, Stanford og Yale kom med etter kort tid og i august 2005 ble Facebook.com domenet kjøpt for $200.000. I september 2005 viste en undersøkelse at 85% av sudentene som kvalifiserte som bruker av Facebook, hadde opprettet en konto og av disse logget 60% seg på daglig.

Frem til og med 11.09.2006 måtte brukere av Facebook ha en gyldig studentadress fra ett av de rundt 30.000 invidde universitetene. Men fra og med denne datoen kunne alle som ønsket det bli en del av nettverket. Etter at Facebook åpnet for fri registrering, har veksten i antall brukere formidabel. På bare ett år har Facebook etablert seg på topp 10 lista over de mest besøkte nettstedene i verden og økt antall brukere til over 50 millioner. Facebook har i samme tidsrom tatt igjen MySpace som har vært et åpent nettverk siden 2003.
Hvordan kan denne enorme veksten på så kort tid forklares? Hvilke mekanismer er det som ligger til grunn for Facbook sin utvikling?

Nettverkseffekter
Når Facebook åpnet opp for ”allmenheten” var nettverket allerede etablert med godt over 5,5 millioner brukere. Facebook hadde allerede et rykte og de etablerte brukerene profilerte og markedsførte Facebook overfor sine utenforstående venner. Nytteverdien i et sosialt åpent nettsamfunn ligger nettopp i at alle de du ønsker å nå er en del av nettsamfunnet. Metcalfs lov og Reeds lov beskriver matematisk hvordan nytteverdien til ett nettverk øker med antall brukere. Reed inkluderer, i motsetning til Metcalf, også mulige subgrupper i formelen sin, dette gir en hurtigere forventet vekst.
Det er likevel ikke mulig å forklare den enorme veksten Facebook har opplevd kun ut i fra matematiske begreper om nettverkseffekter.
Alle disse teoriene anser nettverk, det være seg telefon, telefaks eller andre former for nettverk, som commodity produkter. Dette vil stemme for bruk av telefon og bruk av telefaks. Uavhegig av hvilken leverandør du velger vil tjenesten du mottar være den samme. Sosiale nettverk er ikke commodity produkter og Facebook sin raske vekst må derfor, i tillegg til nettverkseffekten, også forklares ut fra faktorer som distingverer Facebook fra andre konkurrenter.

Brukergrupper
Personer som oppretter profiler i sosiale nettverk, gjør dette av ulike grunner. Grovt sett kan bruken deles inn i to grupper:
- nettverk for profesjonell bruk , feks LinkedIn
- nettverk for privat bruk, feks MySpace, Friendster, Nettby

Disse to gruppene har ulike behov og ønsker mtp form og innhold på det sosiale nettverket. Profilene MySpace, Friendster og Nettby er fiktive noe som igjen preger samhandlingen mellom brukerene. LinkedIn profilene er formelle og innholdet er karriere relatert. Facebook har klart å skape et møtested som plasserer seg i en mellomklasse. Facebook profilene opprettes med fullt navn, adresse og arbeidssted. Samtidig er det mye rom for sosial samhandling utover det profesjonelle planet. På denne måten appellerer Facbook til en brukergruppe som tidligere ikke har benyttet seg av sosiale nettverk på nettet, samtidig som brukere både fra MySpace ol og LinkedIn tiltrekkes av plattformen.
I fjor høst når Facebook åpnet plattformen sin for allmenheten ble det skrevet en mengde kritiske blogger, hvor Facebook ble dømt til å mislykkes. Blant annet sammenliknet Don Dodge kampen mellom Facebook og MySpace med en Grizzleybjørn som kjempet mot en alligator i vann, utfallet var gitt. Facebook hadde våget seg inn i et marked hvor de ikke var tilpasset. Skeptikerene tok feil. Facebook har posisjonert seg som en utfordrer til MySpace ved å innta et nytt territorium, en sosial plattform som i større grad enn utfordreren speiler det virkelige sosiale nettverket til brukerene.

Markedsføring
Markedsføring er et viktig element for å skape vekst. Innen nettbaserte tjenester er markedsføring i form av Word-of-mouth (WOMM) en effektiv og kostnadsbesparende løsning. Facebook har fått ekstremt mye oppmerksomhet, i alle fall i Norge, gjennom media og folkesnakk, noe som uten tvil har gitt Facebook mye gratis markedsføring. Mangelen på anonymitet blant brukerene fører til stor interesse for medieoppslag angående Facebook fordi det kan knyttes oppmot personer i det virkelige liv. Gjennom publisitet i media og oppmerksomhet forøvrig, har Facebook lyktes med å lokke mange nysgjerrige til å opprette profil. Gjennom å forenkle prosessen med å invitere venner/kjente har Facebook bidratt til å spre informasjon og interesse for Facebook , raskt til svært mange. Facebook lar deg på en svært enkel måte importere hele adresseboken din fra Outlook, Gmail, MSN el. De av vennene dine som ikke er på Facebook kan du deretter invitere med noen få enkle klikk.

Layout og brukergrensesnitt på Facebook, skiller seg også ut fra de andre mest populære nettverken, gjennom et klassisk profesjonelt utseende og et oversiktlig og gjenkjennelig brukergrensesnitt. Innlogging og opprettelse av profil er enkelt og hurtig. Ett godt første inntrykk og god brukervennlighet fører til at mange får anbefalinger fra venner og kjente om å benytte Facebook, og ingen markedsføring er bedre enn den som gis fra en du stoler på!

0 Comments:

Post a Comment