Oppgave 2

På Facebook sine statistikk sider oppgis det at antall brukere er over 53 millioner. Gjennomsnittlig vekst i antall brukere pr uke siden Januar 2007 har vært 3%. Til sammenligning har antall brukere i Norge økt fra 3000 til 940000, altså svimlende 31000% på 10 måneder. I en oversikt ligger Norge som nummer 2 i antall brukere relativt til populasjon, bare slått av Canada. 19% av Norges totale befolkning har opprettet en profil på Facebook. Realistisk sett vil brukere av Facebook befinne seg i aldersgruppen 15-60 år hvilket vil si at ca 30% av befolkningen i Norge i målgruppen har en Facebookprofil. Facebook har fortsatt vekstmuligheter mht brukere i Norge, men det er helt klart at denne kurven til slutt vil nå sitt topppunkt. Og dette er mest sannsynlig ikke satt ut i fra alder, interesse og tilgang, men gitt ut fra det faktum at et åpent sosialt nettsamfunn rett oog slett kan bli for stort.
Et ukontrollert stort nettverk vil tilslutt gi hver enkelt bruker så mye innputt og tilbakemeldinger at det blir uhåndterlig. Dette er for mange allerede et stort problem og kan til slutt føre til at Facebook-ballongen sprekker.
En slik kollaps vil demonstrere det inverse av Metcalfs Lov. Verdien for hver enkelt bruker vil ikke lenger øke som følge av nye brukere i nettverket, heller tvert i mot. Situasjonen vil dermed føre til diminishing return i form av at verdiøkningen for brukerne vil falle for hver ny bruker som tilkommer etter at det ”optimale” antall brukere er nådd.

Paul Saffo, Silicon Valley, har beskrevet det på denne måten:
Utfordringen for Facebook blir å eliminere problemene knyttet opp mot at nettverket faktisk blir uhåndterlig stort for brukerne. De har allerede gitt brukere mulighet til å være en del av et lokalt nettverk, enten relatert til Land, Skole, By, eller arbeidsplass. Facebook forøker på denne måten å splitte det totale nettverket i flere små. I tillegg til dette har Facebook allerede lansert at de vil gi brukerne mulighet til å gruppere vennelisten sin og dermed dele nettverket sitt i kategorier.
Steget videre må være å gi brukerne enda mer kontroll over hva de vil motta på profilen sin og fra hvem ut i fra hvordan de har gruppert kontaktlisten sin. Det må settes store krefter inn på å bygge en plattform hvor punktet for diminishing returns flyttes lengst mulig mot høyre.

Unbundling
Facebook må i tillegg til ovenfornevnte spisse kompetanse sin innenfor det som er deres kjernekompetanse, sosiale nettnettsamfunn/Customer Relationship Management, som John Hagel III and Marc Singer kaller det i sin artikkel "Unbundling the corporation". De to andre kjerneprosessene i organsiasjonener er Product Inovation og Infrastructure Management.

For å hindre økonomisk konflikt mellom de tre kjerneprosessene, vil det i mange tilfeller være mest hensiktsmessig å unbundle organisasjonen. Facebook har tatt ett skritt i den retningen ved å ta Microsoft med på laget. Microsoft kan overta Infrastructure Management prosessen. Product inovasjonsprosessen er allerede delvis unbundlet gjennom Open Facebook. Gjennom å gi utenforstående mulighet til å bygge applikasjoner som de selv kan tjene penger på, har Facebook på en svært kostnadseffektiv måte fått fart på produkt utviklingen. I september i år, kunngjorde de at de hadde opprettet et fond, fbFund, for å påskjønne innovativ utvikling av applikasjoner i Facebook.

Facebook organisasjonen kan dermed konsentrere seg om det som er deres kjernekompetanse, bygging av sosiale nettverk også kalt ”The Social Graph”.

Det er innefor dette området Facebook må konsentrere sin innsatas, både med hensyn på metoder for å holde på brukerne og best legge til rette for effektiv markedsføring. En stabil brukergruppe vil gi en fortsatt økning i nye brukere og samtidig sikre at Facebook er mer motstandsdyktig mot andre tilsvarende nettverk som dukker opp. Facebook vil til slutt miste nyhetens interesse og da er det viktig at de som har en profil på Facebook er komfortable med å bli værende og finner det uhensiktsmessig å bytte nettverk.

Retainment av brukere
I mai åpnet Facebook Facebook Plattform, og inviterte dermed alle som ønsket det til å utvikle egne applikasjoner på Facebook. I dag, ett halvt år etter, finnes det over 8000 applikasjoner, kun 23 av disse er laget av Facebook. Mange av applikasjonene integrerer velkjente sider på internett med Facebook som for eksempel: eBay, Flickr, veoh og amazon.
På denne måten drar disse firmaene nytte av Jakob’s lov (of the Web User Experience):
Brukere oppholder seg meste parten av tiden andre nettsteder.
Så lenge brukerne tilbringer mye tid på Facebook, er det en god investering å bruke tid på å designe applikasjoner tilpasset denne siden, som igjen kan lede brukerne ut på sider som eBay, Amazon og så videre. Norske bedrifter har enda ikke sett potensialet i denne type markedsføring og det er få applikasjoner spesielt rettet mot nordmenn. TV2 Nyheter og NRK har begge laget en applikasjon for å vise nyhetsfeed direkte i profilen, men ingen av de har lyktes særlig bra. Henholdsvis 46 og 20 aktive brukere er svært lite med tanke på antall nordmenn på Facebook.
Bør Facebook ta noe av skylden for dette? Dersom det hadde vært enklere å finne applikasjoner som var tiltenkt en spesiell gruppe brukere så hadde dette økt sannsynligheten for at både utviklerne og brukerne hadde blitt mer tilfreds. Applikasjoner spesielt utviklet for det norske markedet kunne for eksempel knyttes direkte opp mot opp mot Norway Network-siden. En kan også lett se mange fordeler med å gi brukerne mulighet til å søke opp applikasjoner tilpasset dem selv. Avgrensinger med hensyn på for eksempel kjønn, interesser, alder, nasjonalitet, utdanning, seriøsitet osv vil gi store muligheter for å finne applikasjoner som virkelig er av interesse. På denne måten kunne man også ha reservert seg fra å motta invitasjoner og forespørsler som låg uten for disse rammene, og på den måten bidra til å skyve point of diminishing returns mot venstre.

Via samarbeidet med Microsoft kan Facebook ved hjelp av applikasjoner flette Facebookprofilen sammen med operativsystemet Windows. Mulighetene er mange:
- Direkte eksport av Office dokumenter til Facebook
- Outlook og Inbox på Facebook forenes
- MSN listen og Facebook venner synkroniseres
En slik integrasjon vil kunne gjøre Facebook sin tjeneste til en disruptiv teknologi og være med på å undergrave eksisterende nettsamfunn som ikke lenger kan tilby brukerne det de forventer. For mange vil det muligens oppleves som en befrielse å få integrert så mange som mulig av de prosessene som inngår i den digitale hverdagen. Det er likevel på sin plass å sette spørsmålstegn ved om dette ikke ville være å gå i feil retning. En slik disruptiv teknologi vil kunne føre til stagnasjon i innovasjonsprosessene og den enkelte brukers handlingsfrihet og mulighet til egen påvirkning vil definitivt innskrenkes. Facebook kan også forsøke å skape en lock-in av brukerne. En lock-in oppstår når det for forbrukerne vil påløpe betydelige transaksjonskostnader ved skifte av tjenesteleverandør. En integrasjon av Microsoftprodukter og Facebooktjenester sammen med et stort eksisterende nettverk, vil uten tvil gjøre det svært vanskelig for andre aktører å overta brukermassen til Facebook.
Alle med en profil på Facebook, har signert på at all informasjon som publiseres kan brukes fritt av Facebook. En slik avtale sikrer at selv om profiler slettes kan data likevel benyttes i forbindelse med markedsføring. Facebook har på den måten sikret seg en svært verdifull database av opplysninger som vil kunne utnytte selv om det oppstår de mot formodning ikke skulle greie å opprett holde brukermassen. Det er også en mulighet for at mange brukere vil velge å opprettholde profilen sin på Facebook for å i størst mulig grad ha kontroll over den informasjonen som Facebook sitter som eier av.

Økonomisk vekst
Økt bruksfrekvens og økt antall brukere vil bidra til å mate mengder med verdifull informasjon inn i Facebook systemet. Utnyttet på rett måte kan dette føre den økonomiske veksten i selskapet til himmels. Sosiale nettverk åpner opp for nye og mer effektive markedsføringsmuligheter. Viral markedsføring avhenger av optimale systemer for å hente ut den riktige informasjonen om de rette menneskene. Magne Uppman er online markedssjef i Finn.no. Hans betraktninger viser at Facebook har de beste forutsetningene for å tjene stort på involverende og viral markedsføring.
For å utnytte denne muligheten til det ytterste er det en forutsetning at Facebook klarer å skape et stabilt nett uten nedetid eller uforutsette endringer i systemet og sikre at annonsørene er fornøyd med den varen de kjøper. Facebook har allerede ett helt sett med tjenester utarbeidet med tanke på viral markedsføring. De har kommet lenger enn de fleste andre konkurrenter innen dette området, men det er fortsatt rom for forbedring.

Facebook har nylig lansert Facebook Pages. Her kan alle som ønsker det lage en egen side for å profiler for eksempel bedriften, bandet eller organisasjonen sin. Brukere kan legge seg til som fan og motta oppdateringer og spesifikk informasjon. Dette virker tilsynelatende som en kjempe ide, men effekten av og interessen for disse sidene forutsetter at brukerne finner sidene. Pr i dag er det ingen mulighet for å søke spesifikt på Pages.
Facebook må gjøre det enkelt å finne informasjon/reklame/applikasjoner dersom de som betaler for det skal få valuta for pengene sine. Får de ikke det, vil interessen for Facebook hos markedsførerne bli betydelig mindre, og Facebook vil ikke ha noen mulighet for å oppnå økonomisk vekst.


Norge som fokusområde
På tross av at Norge har få innbyggere relativt sett, ligger vi som nr 7 på listen over antall Facebookbrukere totalt sett, og som nr 2 regnet ut fra prosent av antall innbyggere. Det vil derfor være svært viktig for Facebook å gjøre en innsats for å beholde sin posisjon som det foretrukne nettsamfunn i Norge.
Det som vil være den største utfordringen for Facebook på lokalt plan, vil være å hindre sosiale nettverk spesielt tilpasset det norske markedet å gripe om seg. Nettby.no er et eksempel på en slik lokal tjeneste.
For virkelig å feste grepet om de norske brukerne, må Facebook tilby en tjeneste som speiler det norske samfunnet. Nordmenn generelt har høy teknologisk kompetanse, høyt utdanningsnivå, svært god økonomi og er kvalitetsbeviste. Dette kan bety en gullgruve for Facebook med tanke på økonomisk fortjeneste, dersom de evner å utnytte muligheten. Annonsører som Elkjøp, Finn.no, VG, NRK, Norwegian og andre typisk norske bedrifter/nettbutikker må bli enda mer synlige og aktive på de norske profilene. I tillegg ville bruksverdien og interessen for Facebook økt ytterligere dersom norske utdanningsinstitusjoner, banker, bibliotek, kommuner og forsikringsselskap såg verdien av å utvikle Facebook applikasjoner.

Den norske regjeringen har i sitt Strategidokumentet, sagt at de skal sette i gang en studie for å vurdere hva bruken av Facebook ol sosiale nettverk kan ha å si når det gjelder måten offentlig sektor legger til rette for deltagelse og involvering på. Facebook bør være aktive i slike situasjoner for å profilere seg som en seriøs leverandør av nettverkstjenester. Dersom regjeringen hadde benyttet seg av eller anbefalt Facebook, ville dette gitt andre aktører i markedet små sjanser. Når det er sagt, ser vi det likevel som svært lite sannsynlig at regjeringen vil gi en aktør som Facebook noen som helst innflytelse i forhold til offentlig sektor sin nett satsning.

Facebook sin aller beste strategi for å toppe listen over mest brukte nettsamfunn, uansett nasjon, vil være å være i konstant utvikling i tråd med forventninger og krav hos brukerne. På den måten kan de unngå at Facebook mister nyhetens interesse og brukerne forsvinner til andre nye og mer interessante nettsamfunn.

0 Comments:

Post a Comment